Iedereen kwam zoveel mogelijk met de fiets of te voet.
Ook hun fluohesje waren aan. Goed zo.
In de klas schilderden we een bus. De kleuters konden ermee naar de winkel rijden.
Gods: Hoe kom ik naar school?
Wie zorgt er dat ik veilig naar school kom?
digitaal prentenboek: Max op de fiets.
memorie met verkeersborden
contractwerkje 3de kleuter: (2de kleuter kon ook kiezen voor het Aya-spel)
werkboekje: hoeveelheid werkblaadjes afhankelijk van de kleuter. |
verkeerslicht uitknippen en juist opkleven |
De kleuters moesten, wanneer ze op een kleur stonden, een juist kaartje nemen en de juf las het voor.
Een raadseltje vb. je moet erop stappen en ermee trappen om vooruit te komen.
Een doe opdracht vb. maak de puzzel van de fiets
Vertel opdracht vb. vind je de straat waar je woont leuk?
Politiekaart daarop staat of je een plaatsje vooruit mag gaan of een beurt moet overslaan en
Een beeldkaart, daarop stond er een situatie die veilig is of onveilig, de kleuter verteld erover.
de mag-opdracht: woordjes natypen.
2de kleuter: contractwerkZelfstandig een verkeerslicht schilderen aan de hand van een stappenplan, door met de hoofdkleuren te mengen.
Een moeilijke opdracht voor de meesten, dus deden we het dan nog eens opnieuw maar dan begeleid .
mag-opdracht: autohoek
Iedere halve dag starten we met een filmpje te bekijken van Aya en luisterden we naar het Aya-lied. Klik hier voor het Aya-lied te horen.
De kleuters van het tweede kleuter moesten ook een paar werkblaadjes maken.
Donderdag mochten de kleuters hun fietsjes meebrengen en op het fietsparkoer hun kennis uiten. Ik speelde voor politieagent en deelde dus ook boetes uit. :-)
We hebben vragen opgemaakt om te stellen aan de politieagent. De vragen werden uitgetekend zodat de kleuters die konden aflezen.
Vrijdag was het dan zover en konden de kleuters de politieagent intervieuwen. Er kwamen nog spontaan wat vragen bij zoals: Krijg je eten in de gevangenis? Een andere kleuter antwoordde daar onmiddellijk op: Ja, een beetje water en brood. De politieagent heeft de kleuters dan de waarheid verteld.
We mochten ook mee naar de moto gaan kijken. De kleuters mochten ook 1 voor 1 eens op de echte politiemoto zitten. Als dat niet stoer is.
Als dank gaven we de agent een knutselwerkje van onze klas.
voor foto's van het fietsparkoer, het intervieuw met de agent en de kleuters op de moto klik hier..
We sloten de projectweek af met de sam-fuif.
Mooi werk juf Sofie deze blog. Zeer interessant om als ouder een blikje achter de schermen te krijgen.
BeantwoordenVerwijderen